Uzyskanie decyzji w sprawie umorzenia zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę, odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę - dotyczy osób fizycznych (PiO-04)
WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych sporządzony samodzielnie przez interesanta, zawierający następujące dane:
· imię i nazwisko,
· adres zamieszkania,
· identyfikator podatkowy NIP/numer Pesel,
· oznaczenie organu podatkowego, do którego kierowany jest wniosek,
· wskazanie jakiego rodzaju ulgi dotyczy wniosek (umorzenia zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę, odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę);
W przypadku:
- umorzenia (zaległości podatkowych/odsetek za zwłokę) - należy wskazać okres, którego
ma dotyczyć ulga,
- odroczenia (terminu płatności podatku/zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę) – należy wskazać okres, którego ma dotyczyć ulga i proponowany termin zapłaty,
- rozłożenia na raty (podatku/zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę) – należy wskazać okres, którego ma dotyczyć ulga oraz proponowaną ilość rat i terminy ich zapłaty,
· określenie rodzaju zobowiązania podatkowego (podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, łącznego zobowiązania pieniężnego czy podatku od środków transportowych),
· uzasadnienie prośby zawartej we wniosku przez wykazanie istnienia „ważnego interesu podatnika”
lub „ważnego interesu publicznego”,
· data i podpis podatnika.
lub
· wniosek według ustalonego wzoru, druk WPiO-1 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
Załączniki:
· oświadczenie o stanie majątkowym, druk WPiO-2 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej,
· zaświadczenie z zakładu pracy o zarobkach, kserokopia odcinka od renty, emerytury wszystkich osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
· w przypadku posiadania gospodarstwa rolnego położonego poza terenem Gminy Wronki zaświadczenie o dochodowości,
· kserokopie decyzji o wielkości otrzymanych dopłat do gospodarstwa rolnego,
· zaświadczenie o dochodach w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy zleconej,
· w przypadku osób bezrobotnych zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy o zarejestrowaniu osoby jako bezrobotnej oraz kserokopia dowodu pobieranego zasiłku,
· zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej o wielkości uzyskanej pomocy bądź nie korzystaniu z jego świadczeń,
· dokumenty potwierdzające argumenty zawarte we wniosku oraz stwierdzające trudną sytuację materialną – m.in.:
- wydatki ponoszone na utrzymanie mieszkania/domu (kserokopie rachunków np. za czynsz, energię elektryczną, gaz, telefon),
- dokumenty potwierdzające problemy zdrowotne i ewentualne koszty leczenia (informacje o chorobie, kserokopie wypisów ze szpitala, rachunków za leki),
- w przypadku strat poniesionych w budynkach/ziemiopłodach/inwentarzu/drzewostanie informację
o ich ubezpieczeniu, zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela, oszacowaniu strat, a w przypadku wypłaty odszkodowania decyzję o jego przyznaniu,
- zaświadczenia o zaciągniętych pożyczkach czy pobranych kredytach,
- zaświadczenie dot. zaległości wobec Urzędu Skarbowego, KRUS-u, ZUS-u.
W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, która stanowić może zagrożenie dla konkurencji wewnątrzwspólnotowej, do wniosku muszą załączyć poza wymienionymi powyżej:
- oświadczenie o zasięgu prowadzonej działalności gospodarczej, druk WPiO-3 (wzór własny), do pobrania
w urzędzie lub ze strony internetowej.
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis (jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat tj. w ciągu minionych 3 lat) oraz pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie (jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat podatkowych tj. w ciągu danego - bieżącego roku podatkowego oraz 2 poprzedzających lat podatkowych),
albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, druk WPiO-4 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, druk WPiO-5 (wzór ustawowy do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej), a w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis
przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym – druk WPiO-6 (wzór ustawowy do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej),
- sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami
o rachunkowości (bilans i rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa/książka przychodów
i rozchodów/zeznania podatkowe).
W przypadku osób prowadzących gospodarstwo rolne (w zakresie podstawowej produkcji produktów rolnych), które oświadczą iż wytwarzane przez nich produkty nie są jedynie dla własnych potrzeb,
ale skierowane są „na zewnątrz” (posiadają odbiorców na swoje produkty), druk WPiO-7 (wzór własny),
do wniosku muszą załączyć poza wymienionymi powyżej:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie (jakie podatnik otrzymał
w okresie 3 lat podatkowych tj. w ciągu danego roku podatkowego oraz 2 poprzedzających lat podatkowych) oraz pomocy de minimis ((jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat tj. w ciągu minionych 3 lat),
albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie oraz pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, druk WPiO-8 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej,
- formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę, druk WPiO-9 (wzór ustawowy), do pobrania
w urzędzie lub ze strony internetowej,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc, druk WPiO-19 (wzór własny), do pobrania
w urzędzie lub na stronie internetowej,
- oświadczenie dotyczące powiązań (osobowych lub kapitałowych) spełniających definicję „jednego przedsiębiorstwa” w związku z ubieganiem się o pomoc de minimis w rolnictwie – druk WPiO-10 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
Do wglądu:
· oryginały dokumentów załączonych do wniosku.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Miasta i Gminy Wronki, ul. Ratuszowa 5, 64-510 Wronki
Referat Podatków i Opłat
Złożenie dokumentów: parter, biuro nr 5
Istnieje możliwość składania podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej, podpisanych podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP za pośrednictwem platformy ePUAP.
Odbiór dokumentów: Decyzja zostanie doręczona za pośrednictwem poczty lub w formie dokumentu elektronicznego. Istnieje możliwość osobistego odbioru decyzji – parter, biuro nr 5.
Tel.: 67 2545 307, 67 2545 308, 67 2549 532
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wydanie decyzji, w terminie określonym w art. 139 Ordynacji podatkowej, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Interesantowi wydawana jest decyzja.
OPŁATY
Brak.
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu,
Al. Niepodległości 16/18, 61-713 Poznań, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Wronki w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
DODATKOWE INFORMACJE
1. Burmistrz Miasta i Gminy Wronki, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub ważnym interesem publicznym, na jego wniosek, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki,
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę.
2. W przypadku niezłożenia wszystkich wymaganych dokumentów, zostanie wysłane wezwanie do ich dostarczenia w wyznaczonym terminie (7 dni); niezastosowanie się do wezwania może spowodować pozostawienie podania bez rozpatrzenia.
3. Decyzje w sprawie udzielania ulg mają charakter uznaniowy, co pozwala na wydanie negatywnej decyzji, nawet w sytuacji gdy za udzieleniem ulgi przemawia ważny interes podatnika.
4. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego (Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta) podaje do publicznej wiadomości w terminie do 31 maja następnego roku, wykaz osób, którym udzielono ulg w spłacie zobowiązań podatkowych powyżej 500,00 zł wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób, którym udzielono pomocy publicznej.
5. Dodatkowych informacji udzielają pracownicy Referatu Podatków i Opłat pod nr telefonu: 67 2545 307,
67 2545 308, 67 2549 532.
__________________________________________________________________________________________
Administratorem Państwa danych osobowych jest Burmistrz Gminy Wronki.
Pełna informacja dotycząca przetwarzania Państwa danych znajduje się pod adresem: https://bip.wronki.pl/klauzula-informacyjna.html?
PODSTAWA PRAWNA
· Art. 67a i art. 67b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383
ze zm.)
· Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)
· Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. z 2023 r., poz. 702)
· Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831
z 15.12.2023 r.)
· Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107
i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352/9 z 24.12.2013 r.) oraz rozporządzenie Komisji (UE) NR 2019/316 z dnia 21.02.2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 51 I/1
z 22.02.2019 r.)
· Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 2023/2832
z 15.12.2023 r.)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121
poz. 810)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r., poz. 40)
DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/AKTUALIZACJI
2024-06-17