Uzyskanie decyzji w sprawie umorzenia zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę, odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę - dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (PiO-05)
WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych sporządzony samodzielnie przez interesanta, zawierający następujące dane:
· pełna nazwa przedsiębiorstwa,
· adres siedziby przedsiębiorstwa,
· identyfikator podatkowy NIP,
· oznaczenie organu podatkowego, do którego kierowany jest wniosek,
· wskazanie jakiego rodzaju ulgi dotyczy wniosek (umorzenia zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę, odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę);
W przypadku:
- umorzenia (zaległości podatkowych/odsetek za zwłokę) - należy wskazać okres, którego
ma dotyczyć ulga,
- odroczenia (terminu płatności podatku/zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę) – należy wskazać okres, którego ma dotyczyć ulga i proponowany termin zapłaty,
- rozłożenia na raty (podatku/zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę) – należy wskazać okres, którego ma dotyczyć ulga oraz proponowaną ilość rat i terminy ich zapłaty,
· określenie rodzaju zobowiązania podatkowego (podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego,
od środków transportowych),
· uzasadnienie prośby zawartej we wniosku przez wykazanie istnienia „ważnego interesu podatnika”
lub „ważnego interesu publicznego”,
· data i podpis wnioskodawcy.
lub
· wniosek według ustalonego wzoru, druk WPiO-1 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
Załączniki:
· wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis (jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat tj. w ciągu minionych 3 lat) oraz pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie (jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat podatkowych tj. w ciągu danego - bieżącego roku podatkowego oraz 2 poprzedzających lat podatkowych),albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, druk WPiO-4 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej,
- w przypadku ubiegania się o ulgę w podatku rolnym - wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat podatkowych tj. w ciągu danego - bieżącego roku podatkowego oraz 2 poprzedzających lat podatkowych) oraz pomocy de minimis (jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat tj. w ciągu minionych 3 lat), albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie oraz pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, druk WPiO-8 (wzór własny) do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej,
· formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, druk WPiO-5 (wzór ustawowy do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej), a w przypadku ubiegania się o pomoc
de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym – druk WPiO-6 (wzór ustawowy do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej),
- w przypadku ubiegania się o ulgę w podatku rolnym należy załączyć formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę, druk WPiO-9 (wzór ustawowy) oraz oświadczenie dotyczące powiązań (osobowych lub kapitałowych) spełniających definicję „jednego przedsiębiorstwa” w związku z ubieganiem się o pomoc de minimis w rolnictwie – druk WPiO-10 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
· sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa – dotyczy osób prawnych;
książka przychodów i rozchodów, zeznania podatkowe – dotyczy pozostałych osób/spółek prowadzących działalność gospodarczą,
· oświadczenie o zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, druk WPiO-3 (wzór własny),
· dokumenty potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, m.in.
- zaświadczenie o niezaleganiu bądź zaległościach wobec Urzędu Skarbowego, ZUS-u,
- zaświadczenie o zaciągniętych pożyczkach czy pobranych kredytach,
- opinia banku finansującego,
- informację w jaki sposób udzielona pomoc będzie umożliwiała odzyskanie płynności finansowej,
- opis okoliczności będących przyczyną przejściowych trudności przedsiębiorcy (udokumentować),
- w przypadku strat poniesionych w budynkach/ziemiopłodach/inwentarzu/drzewostanie informację o ich ubezpieczeniu, zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela, oszacowaniu strat, a w przypadku wypłaty odszkodowania decyzję o jego przyznaniu.
Do wglądu:
· oryginały dokumentów załączonych do wniosku
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Miasta i Gminy Wronki, ul. Ratuszowa 5, 64-510 Wronki
Referat Podatków i Opłat
Złożenie dokumentów: parter, biuro nr 5
Istnieje możliwość składania podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej, podpisanych podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP za pośrednictwem platformy ePUAP.
Odbiór dokumentów: Decyzja zostanie doręczona za pośrednictwem poczty lub w formie dokumentu elektronicznego. Istnieje możliwość osobistego odbioru decyzji – parter, biuro nr 5.
Tel.: 67 2545 307
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wydanie decyzji, w terminie określonym w art. 139 Ordynacji podatkowej, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Interesantowi wydawana jest decyzja.
OPŁATY
Brak.
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu,
Al. Niepodległości 16/18, 61-713 Poznań, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Wronki w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
DODATKOWE INFORMACJE
1. Burmistrz Miasta i Gminy Wronki, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub ważnym interesem publicznym, na jego wniosek, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki,
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę.
2. W przypadku niezłożenia wszystkich wymaganych dokumentów, zostanie wysłane wezwanie do ich dostarczenia w wyznaczonym terminie (7 dni); niezastosowanie się do wezwania może spowodować pozostawienie podania bez rozpatrzenia.
3. Decyzje w sprawie udzielania ulg mają charakter uznaniowy, co pozwala na wydanie negatywnej decyzji, nawet w sytuacji gdy za udzieleniem ulgi przemawia ważny interes podatnika.
4. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego (Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta) podaje do publicznej wiadomości w terminie do 31 maja następnego roku, wykaz podmiotów, którym udzielono ulg w spłacie zobowiązań podatkowych powyżej 500 zł wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot
i przyczyn umorzenia oraz wykaz podmiotów, którym udzielono pomocy publicznej.
5. Dodatkowych informacji udziela pracownik Referatu Podatków i Opłat pod nr telefonu: 67 2545 307.
PODSTAWA PRAWNA
· Art. 67a i art. 67b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383
ze zm.)
· Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)
· Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. z 2023 r., poz. 702)
· Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu2o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831
z 15.12.2023 r.)
· Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107
i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352/9 z 24.12.2013 r.) oraz rozporządzenie Komisji (UE) NR 2019/316 z dnia 21.02.2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 51 I/1
z 22.02.2019 r.)
· Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 2023/2832
z 15.12.2023 r.)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121 poz. 810)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r., poz. 40)
DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/AKTUALIZACJI
2024-06-17