Uzyskanie zwolnienia i zastosowanie ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów (PiO-06)
WYMAGANE DOKUMENTY
· Wniosek o zwolnienie i ulgę w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów – WPiO-12 (wzór własny),
do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
Załączniki:
· Kserokopia aktu notarialnego potwierdzającego nabycie gruntów (w przypadku zastosowania zwolnienia z PCC czyli podatku od czynności cywilnoprawnych - kserokopię zaświadczenia o pomocy de minimis
w rolnictwie wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego).
· Oświadczenie o nieprzekroczeniu przez gospodarstwo rolne powierzchni 100 ha – druk WPiO-13 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
· Kserokopia umowy kredytowej w przypadku zaciągnięcia preferencyjnego kredytu na zakup gruntów (dotyczy umów, w których ustalona została wysokość pomocy publicznej).
· Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie –
druk WPiO-9 (wzór ustawowy), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
· Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc, druk WPiO-19 (wzór własny), dostępny w urzędzie lub na stronie internetowej (dot. osób fizycznych).
· Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie (jakie podatnik otrzymał
w okresie 3 lat podatkowych tj. w ciągu danego roku podatkowego oraz 2 poprzedzających lat podatkowych) oraz pomocy de minimis ((jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat tj. w ciągu minionych
3 lat), albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie oraz pomocy
de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, druk WPiO-8 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej,
· Oświadczenie dotyczące powiązań (osobowych lub kapitałowych) spełniających definicję „jednego przedsiębiorstwa” w związku z ubieganiem się o pomoc de minimis w rolnictwie – druk WPiO-10 (wzór własny), do pobrania w urzędzie lub ze strony internetowej.
Do wglądu:
· Oryginał aktu notarialnego.
· Oryginał umowy kredytowej.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Miasta i Gminy Wronki, ul. Ratuszowa 5, 64-510 Wronki
Referat Podatków i Opłat
Złożenie dokumentów: parter, biuro nr 5
Istnieje możliwość składania podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej, podpisanych podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP za pośrednictwem platformy ePUAP.
Odbiór dokumentów: Decyzja wraz z zaświadczeniem o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zostaną doręczone za pośrednictwem poczty, gońca lub w formie dokumentu elektronicznego. Istnieje możliwość osobistego odbioru decyzji – parter, biuro nr 5.
Tel.: 67 2545 307, 67 2549 532
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wydanie decyzji, w terminie określonym w art. 139 Ordynacji podatkowej, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Interesant otrzymuje decyzję wraz z zaświadczeniem o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
OPŁATY
Brak.
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu,
Al. Niepodległości 16/18, 61-713 Poznań, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Wronki w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
DODATKOWE INFORMACJE
I. Zwalnia się od podatku rolnego na okres 5 lat grunty przeznaczone na utworzenie nowego lub powiększenie już istniejącego gospodarstwa rolnego do powierzchni nie przekraczającej 100 ha:
a) będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
b) będące przedmiotem umowy o oddania gruntów w użytkowanie wieczyste,
c) wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
II. Okres zwolnienia liczy się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy. Ponieważ zwolnienie od podatku rolnego gruntów przeznaczonych na utworzenie nowego lub powiększenie już istniejącego gospodarstwa udzielane jest na wniosek podatnika, stosuje się je od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
III. Po upływie okresu zwolnienia – stosuje się ulgę w podatku rolnym polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75 % i w drugim roku o 50 %.
IV. W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
V. Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie. Za trwałe zagospodarowanie – uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat.
VI. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, co zostaje potwierdzone wydaniem zaświadczenia o pomocy
de minimis w rolnictwie.
VII. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego (Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta) podaje do publicznej wiadomości w terminie do 31 maja następnego roku, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.
________________________________________________________________________________________
Administratorem Państwa danych osobowych jest Burmistrz Gminy Wronki.
Pełna informacja dotycząca przetwarzania Państwa danych znajduje się pod adresem: https://bip.wronki.pl/klauzula-informacyjna.html? ________________________________________________________________________
PODSTAWA PRAWNA
· Art. 12 ust. 1 pkt 4, art. 12 ust. 3-8 i ust. 12, art. 13d ust. 1 i 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r.
o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333 ze zm.).
· Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).
· Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107
i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym
(Dz. Urz. UE L 352/9 z 24.12.2013 r.) oraz rozporządzenie Komisji (UE) NR 2019/316 z dnia
21.02.2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym
(Dz. Urz. UE L 51 I/1 z 22.02.2019 r.)
· Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. z 2023 r., poz. 702)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych
przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r.
Nr 121 poz. 810)
· Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)
DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/AKTUALIZACJI
2024-06-17